Skip to main content Skip to page footer

Onze school

Onze aanpak

Volop leren en ontwikkelen is pas mogelijk als jouw kind zich veilig voelt. Als school kiezen we heel bewust voor de principes van Rots en Water en de Growth Mindset. Beide methodes helpen jouw kind om weerbaar, met doorzettingsvermogen, zelfvertrouwen en een gezond zelfbeeld, nieuwe uitdagingen aan te gaan.  

Rots en Water school

Wekelijks krijgen alle kinderen de Rots en Water-les. Dit helpt je kind om zelfvertrouwen te ontwikkelen en stevig te staan. We zetten de Rots en Water methode ook preventief in als antipestbeleid. Kinderen leren zichzelf en de ander kennen, en leren positief gedrag in een groep te laten zien. Ze leren hun eigen kwaliteiten op de juiste manier in te zetten.

 De principes van Rots en Water zitten in ons DNA. We houden elkaar aan deze afspraken. Daardoor heerst er een prettige en veilige sfeer op de school. 

Growth mindset

Leren is een proces. Ieder kind doorloopt hierin een eigen proces. Als team kijken wij vanuit doelen. Ons onderwijs stemmen wij af op de behoefte van de leerling. Heeft jouw kind extra uitdaging of oefening nodig? Dan zorgen wij dat dit aangeboden wordt.

Een growth mindset moedigt je als mens aan om nieuwe uitdagingen aan te gaan. ‘Van proberen kun je leren’ wordt dan ook dagelijks verteld aan onze kinderen. Om niet op te geven, maar om hulp te vragen als het nog niet zelf lukt. We vinden het belangrijk dat jouw kind dit leert. Het helpt je kind om vertrouwen in het leren en proces te krijgen én te houden. 

Groep doorbrekend lezen

Je leert van elkaar. Op onze school is er coachlezen. Iedereen leest op zijn eigen niveau. Leren doe je op verschillende manieren. We vinden het belangrijk om variatie in het leren te brengen. Een kind dat goed kan lezen, kan een ander helpen. Kinderen die hun AVI niveau hebben gehaald worden ‘opgeleid’ tot coach. Zij lezen samen met jongere kinderen om hen een stapje verder te helpen. 

Kinderen leren zo met anderen om te gaan en begrip te hebben, samen te werken en extra leeskilometers te maken. Onze leerkrachten begeleiden de kinderen hier goed in.

Actief leren door EDI

Bij Expliciete Directe Instructie (EDI) legt de leerkracht de leerstof stap voor stap heel duidelijk uit. Deze instructie geven onze leerkrachten nauwgezet. Jouw kind krijgt veel kans om mee te doen en te oefenen, zodat het de les goed begrijpt. Deze aanpak is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en helpt kinderen aantoonbaar beter te leren.

Bewegend leren

De tafels leert jouw kind niet enkel vanuit het lesboek of het digibord. Nee, op onze school passen we ook bewegend leren toe. Bij bewegend leren combineren we bewegen met leren. Kinderen zijn actief bezig terwijl ze bijvoorbeeld rekenen, taal of spelling oefenen. 

Dit maakt leren leuker en helpt om de leerstof beter te onthouden. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat bewegen tijdens het leren een positief effect heeft op de concentratie en het geheugen.

Groep doorbrekende workshops en spelletjes

Op vrijdagmiddag hebben de bovenbouwgroepen de keuze uit workshops. Zo gaat het werken en ontdekken samen. 

De onderbouwgroepen, groep 1 tot 4, hebben maandelijks een groep doorbroken spelletjesmiddag. Hier genieten ze erg van, terwijl ze ervan leren. Want op Molenbolwerk is het niet alleen leren uit de boeken, maar juist ook door te doen. 

Spelen in hoeken

Op onze school leren kinderen door te spelen in hoeken. Dit start in groep 1 en loopt door tot groep 8. Van experimenteren, zelf onderzoeken en werken in een thema: jouw kind leert zo te schakelen van theorie naar praktijk. Ook hierin is het samenwerken en samen spelen een belangrijke vaardigheid die geoefend wordt.

Het team

[tabel laden voor 2025-2026]